TussenjaarKenniscentrum

Onafhankelijk en deskundig

Bowien had een half tussenjaar na een studiestop in december 2020. In dit artikel vertelt ze hoe zij hier ondanks corona een goed half jaar van heeft gemaakt. En waarom ze blij is dat ze niet koos voor een tussenjaar na haar eindexamen.

Na het behalen van haar vwo-diploma ging Bowien naar University College Roosevelt in Middelburg. ‘Omdat ik geen idee had waar mijn interesses lagen. Daar mocht ik bij Liberal Arts & Sciences verschillende vakken kiezen’, vertelt ze. Na 1,5 jaar stopte ze met deze opleiding. Maar ze heeft hier geen spijt van. En het half tussenjaar dat daarop volgde had ze niet willen missen.

 

Tussenjaar leek niks doen

 

Bowien: ‘Ik heb wel even gedacht aan een tussenjaar na mijn eindexamen. Maar ik was altijd zo met school bezig geweest, dat het mij heel logisch leek om gewoon door te studeren. Een tussenjaar was voor mijn gevoel een jaar niks doen.

Nu ben ik blij dat ik niet voor een tussenjaar na mijn eindexamen heb gekozen. Door op het University College verschillende vakken te volgen, ontdekte ik wat ik interessant vind en wil studeren. In een tussenjaar was dat denk ik niet gebeurd. Van een oud-klasgenoot die wel een tussenjaar nam, hoorde ik dat die daarna nog niet wist wat ze wilde studeren. En een ander stopte na een tussenjaar toch snel met een studie.

Bekijk alle mogelijkheden voor invulling van een tussenjaar in binnen- en buitenland.

tussenjaar na studiestop verhaal van Bowien

Studiestop en motivatie

tussenjaar na studiestop verhaal van Bowien

Ook was de motivatie om te gaan studeren dan voor mij denk ik nog lastiger geweest. Ik vond het nu al lastig om na een half jaar veel werken om te schakelen naar studeren. Terwijl ik super gemotiveerd was om te starten met de bachelor onderwijswetenschappen.’ De wens om met die opleiding te starten was juist haar reden om te stoppen met Liberal Arts & Sciences, vertelt ze.

Lastig besluit

 

De studiestop was voor Bowien een lastig besluit, vertelt ze. ‘Ik had alle studiepunten gehaald. Bij het University College raadden ze me aan om de opleiding af te maken en daarna de master onderwijswetenschappen te gaan doen. Als je nu stopt, ga je die volgende studie misschien ook niet afmaken, zeiden ze. Daardoor ging ik extra twijfelen. Maar de bachelor onderwijswetenschappen sluit helemaal aan bij wat ik leuk vind. En op het University College had ik de voor mij meest interessant vakken al gevolgd.

Tussenjaar na studiestop: 1 febuari-regeling

 

Dat collegejaar had ik nog kunnen afmaken. Maar achteraf is het voor mij de beste keuze geweest om in december te stoppen. Dat scheelde me veel geld, omdat ik gebruik kon maken van de 1 februari-regeling en ik mijn verplichte kamer bij het University College kon opzeggen. Bovendien heb ik afgelopen half jaar zoveel leuke en leerzame dingen gedaan. Dit had ik niet willen missen.

Omdat studeren duur is, wilde ik gaan werken. Dat had ik graag in het buitenland gedaan, maar dat kon niet door corona. Vanwege mijn opleiding leek het me goed om iets in het onderwijs te zoeken. Ik stuurde een motivatiebrief en mijn cv naar middelbare scholen in de regio. Omdat dit nog geen succes opleverde, solliciteerde ik ook bij GGD-vaccinatiestraten. Daar kon ik in april starten. Ik ging er altijd met plezier heen. Ik ontmoette er veel leuke mensen en het was heel gezellig met collega’s.’

 

Werken in het onderwijs

 

Tot haar verrassing werd ze ook aangenomen als onderwijsassistent op een middelbare school. Bowien: ‘Daar mocht ik bijles Engels geven en zelf bepalen hoe ik de lessen wilde samenstellen. Ik vroeg aan de leerlingen wat ze moeilijk vonden en waar ze aan wilden werken. Ik verzon verschillende opdrachten. Van een zelfgemaakt bordspel tot saaie invulopdrachten. Het was leuk om te kijken hoe ze daarop reageerden. En ik leerde er veel van.

 

Voorbereiden op nieuwe studie

 

Van een vriendin hoorde ik dat zij via Jongerenambassadeurs meedeed aan een project bij educatieve uitgeverij Malmberg. Zoiets leek mij ook leuk, met het oog op mijn toekomstige studie. Een paar weken later kon ik starten met een opdracht voor uitgeverij ThiemeMeulenhoff. Daarvoor kon ik gaan onderzoeken of geschiedenisdocenten behoefte hebben aan extra lesmateriaal. Die vraag kon ik toen ook mooi voorleggen aan leerlingen waar ik op de middelbare school mee werkte. In mijn half tussenjaar ben ik zo op verschillende manieren in de praktijk al bezig geweest met de creatieve kant van lesmateriaal. Een hele goede voorbereiding op mijn huidige studie.’