TussenjaarKenniscentrum

Onafhankelijk en deskundig

Onderzoek naar effecten tussenjaar

Wat zijn de voordelen van een tussenjaar? Wat levert dit op als je het vergelijkt met meteen doorstuderen? Dit willen scholieren, ouders, onderwijsprofessionals en beleidsmakers weten. Liefst onderbouwd met duidelijke cijfers.

Het is onmogelijk om die vragen te beantwoorden. Omdat er nog maar weinig onderzoek naar dit onderwerp is verricht. Hieronder een lijst daarvan. Het TussenjaarKenniscentrum wil ervoor zorgen dat er meer en beter onderzoek naar dit onderwerp wordt gedaan. Maar het zal altijd zo blijven dat je niet kunt voorspellen welke effecten een tussenjaar precies op jou zal hebben. Wat je wel kunt doen, is de kans op positieve effecten vergroten door een positieve effecten vergroten door een goede voorbereiding en beperken van risico’s.

Cijfers en invulling van een tussenjaar

De opbrengsten van een tussenjaar zijn afhankelijk van hoe je dit invult. Maar naar effecten van verschillende invullingen van een tussenjaar is helaas nog maar een handjevol onderzoeken gedaan. Ook dit rapport van het ministerie van onderwijs over studieresultaten van studenten die een tussenjaar hadden geeft hier geen zicht op. De Amerikaanse Gap Year Association laat andere cijfers zien. In nog minder onderzoeken werd niet alleen gekeken hoe het na het tussenjaar met jongeren gaat, maar ook hoe het daarvoor met ze ging. Daarmee zou je ook rekening moeten houden om te kunnen weten wat een tussenjaar oplevert.

Amerikaanse topuniversiteiten

Toch geven alle Amerikaanse Ivy League topuniversiteiten het advies om een tussenjaar te nemen voordat je gaat studeren. Op basis van de onderzoeken die er tot nu toe zijn gedaan en hun eigen ervaringen met studenten die een tussenjaar hadden. Florida State University geeft hiervoor zelfs financiële hulp. Omdat uit diverse onderzoeken blijkt dat het vooral kinderen van welgestelde en hoog opgeleide ouders zijn die een tussenjaar nemen.

tussenjaar onderzoek

Lijst onderzoeken:

American Gap Association (2015). National Alumni Survey Report. Temple University, Institute for Survey Research.

Antonides, K.A. (2015). Het Saxion Oriëntatieproject: studiekeuzebegeleiding als stimulans van de identiteitsontwikkeling. Masterthese MSc Psychologie, Rijksuniversiteit Groningen.

Crawford, C., & Cribb, J. (2012). Gap-year takers: Uptake, trends, and long term outcomes. Department of Education, UK Research Report (DFE-RR252). 

Hoe, N., & DePena, (2014). “Not All Types Of Delay Are Equal: Postsecondary Delay In The U.S. And Taking A Gap Year”. Publicly Accessible Penn Dissertations. Paper 1313 

Jones, A. (2004). Review of Gap Year Provision. University of London 2004. Research Report RR555 

Leeuw, Z. van der (2007). Dossier Kiezen kost tijd: Een evaluatieonderzoek naar de effecten van het Oriëntatiejaar. Uitgeverij Kluwer.

Martin, A. J. (2010). Should students have a gap year? Motivation and performance factors relevant to time out after completing school. Journal of Educational Psychology, 102(3), 561–576. 

Nieman M. (2010). The perception of higher education students of the influence of their gap year experiences on their personal development. Tydskrif vir Geesteswetenskappe. University of South Africa Institutional Repository. 

O’Shea, J. (2014). Gap year: How delaying college changes people in ways the world needs. The Johns Hopkins University Press.

Parker, P.D. , Thoemmes, F., Duineveld, J.J. & Salmela-Aro,K. (2015). I wish I had (not) taken a gap-year? The psychological and attainment outcomes of different post-school pathways. Developmental Psychology, 51, 323-333.

ResearchNed (2015). Onderzoek in opdracht van EP-Nuffic. Wel of niet naar het buitenland? Het dilemma van de scholier. Motieven, ondersteuning en informatiebehoefte van scholieren bij hun voorbereiding om naar het buitenland te gaan voor studie of tussenjaar.

ResearchNed (2016). Onderzoek in opdracht van EP-Nuffic. Gap year, buitenlandse contacten en belangstelling voor buitenlandverblijf bij startende ho-studenten. Analyses van de Startmonitor 2008 t/m 2015.

ResearchNed (2018). Onderzoek in opdracht van EP-Nuffic. Onderzoek in opdracht van EP-Nuffic. Gap year, buitenlandse contacten en belangstelling voor buitenlandverblijf bij startende ho-studenten. Analyses van de Startmonitor 2008-2009 t/m 2017-2018.