TussenjaarKenniscentrum
Onafhankelijk en deskundig
Hallo, ik ben Daniëlle Vogels. Hier lees je hoe ik ertoe kwam het initiatief te nemen voor de ontwikkeling van het TussenjaarKenniscentrum.
In 2013 startte ik een praktijk als jongerencoach gespecialiseerd in studiekeuzebegeleiding. Hier zag ik vooral jongeren die waren gestopt met een opleiding in het hoger onderwijs. Zij lieten mij zien dat stoppen met een studie naast een financiële vaak een emotionele impact heeft. Dit en mijn persoonlijke ervaring met een tussenjaar ruim twintig jaar daarvoor, zorgde ervoor dat ik op zoek ging naar onafhankelijke informatie over effecten van een tussenjaar voorafgaand aan een opleiding in het hoger onderwijs.
Die informatie bleek lastig te vinden. De enige Nederlandse website met onafhankelijke informatie hierover was Wilweg.nl. Daarop geeft de Nederlandse organisatie voor internationalisering in onderwijs Nuffic vooral praktische informatie voor als je in een tussenjaar wilt reizen, of een (deel van een) studie in het buitenland wilt volgen. Uit enquêtes die Nuffic liet uitvoeren blijkt echter dat meer dan de helft van de Nederlandse jongeren die een tussenjaar heeft gehad in die periode niet heeft gereisd.
Via allerlei wegen ontdekte ik dat er sinds 2004 op verschillende plekken in de wereld onafhankelijk onderzoek is gedaan naar effecten van een tussenjaar voorafgaand aan een opleiding in het hoger onderwijs. Door deze te bestuderen kwam ik tot het inzicht dat er nog veel meer onderzoek naar dit onderwerp nodig is.
Doordat ik over dit onderwerp voorlichting ging geven, merkte ik dat hieraan op veel scholen en onderwijsinstellingen weinig tot geen aandacht wordt besteed. Bovendien merkte ik dat er bij jongeren die een tussenjaar overwegen en hun ouders grote behoefte is aan onafhankelijke informatie hierover en behoefte aan handvatten om zich hierop goed te kunnen voorbereiden.
Goed geïnformeerd aan het denken worden gezet over kansen en risico’s die een tussenjaar kan geven bij de overstap naar het hoger onderwijs is naar mijn idee belangrijk voor alle jongeren en hun ouders en hoort bij loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Omdat een tussenjaar grote positieve en negatieve effecten kan hebben op de (studie)loopbaan, afhankelijk van hoe dit wordt ingevuld.