TussenjaarKenniscentrum

Onafhankelijk en deskundig

Kristella Hak is coördinator van de academie van BiOND (op 1 september j.l. ontstaan uit de fusie van de verenigingen van decanen en leerlingbegeleiders NVSNVL en VvSL). Zij had een tussenjaar voordat ze startte met een universitaire opleiding. Ze vertelt over haar ervaring, en waarom het belangrijk is dat decanen en studieloopbaanbegeleiders met dit onderwerp goed kunnen omgaan.

De academie van BiOND biedt cursus ‘Studiesucces en tussenjaar: help leerlingen en ouders op weg (vo en mbo)’.

‘Keuzevrijheid en verantwoordelijkheid nemen voor je eigen loopbaan vind ik heel belangrijk’, vertelt Kristella. Al enkele jaren voor haar eindexamen wist ze dat ze een tussenjaar wilde om te gaan reizen. ‘Op mijn veertiende ben ik een week op een soort kamp voor jongeren in Spanje geweest. Dat versterkte mijn interesse in de Spaanse taal en cultuur.’

tussenjaar Kristella

Spannende keuze

 

Hoewel ze veel zin had in reizen, vond ze de keuze voor een tussenjaar spannend. In haar omgeving werd hier sceptisch op gereageerd. ‘Veel mensen zeiden: “Dan wil je straks niet meer gaan studeren”. Mijn ouders lieten me gelukkig vrij in mijn keuze, maar ze vonden het heel spannend dat ik wilde gaan reizen.’

Zelf was Kristella niet bang dat ze na het tussenjaar niet meer gemotiveerd zou zijn. ‘Ik wilde graag studeren en wist al wat: taal en cultuurstudies in Utrecht. Wel vond ik het vervelend dat ik een jaar later zou beginnen met studeren. Waarom? Ik denk omdat het cool was om jong te starten.’

 

Tussenjaar mogelijkheden bekijken

 

Eenmaal op de universiteit bleek zij niet de enige van haar studierichting die een jaartje ouder was. ‘Sommigen hadden ook al gereisd en anderen waren al met een andere studie begonnen en daarmee gestopt.’ Starten met studeren en op kamers gaan vond Kristella niet spannend. ‘Het tussenjaar was voor mij een sterke basis. Ik heb er veel zelfvertrouwen uitgehaald dat ik zoiets kon.’

tussenjaar Kristella Costa Rica

Het begon met uitzoeken wat ze zou gaan doen door veel tussenjaar mogelijkheden te bekijken. ‘Ik wilde zo veilig mogelijk op avontuur. Daarom ging ik naar een informatiebeurs en uiteindelijk via een organisatie op reis. Eerst drie maanden naar Sevilla en toen een maand in Barcelona, waar ik taalcursussen volgde.´

Bekijk hier andere tussenjaar mogelijkheden in binnen- en buitenland.

Ze leerde daar ook andere dingen. ‘Ik woonde voor het eerst op mezelf, met een paar jongeren samen. We moesten zelf wassen en koken. Daarnaast veel feesten en het land leren kennen.’ Sommige ervaringen waren vervelend. ´Mijn tas met al mijn belangrijke spullen werd gejat. Daardoor moest ik ineens veel regelen.’

 

Met ‘open mind’ naar leerlingen kijken

tussenjaar Kristella Barcelona

‘In Spanje besloot ik dat ik ook naar Costa Rica wilde via dezelfde reisorganisatie. Ter plekke heb ik mijn vaccinaties geregeld. Toen ik daar aankwam was mijn koffer er niet. In het Spaans moest ik dingen regelen met de vliegtuigmaatschappij. Door de cursussen sprak ik de taal gelukkig al best goed.’

‘Ik heb ook veel geleerd van het half jaar werken voorafgaand aan mijn reis. Op kantoor bij Luxaflex Nederland. Vijf dagen per week werken was niet alleen maar leuk, maar zo’n werkritme ervaren geeft je wel discipline. En het was interessant om te zien hoe zo’n bedrijf werkt. Ik ontmoette allerlei mensen buiten de bubbel waar ik uit kwam: van de directeur tot de mensen die in de fabriek werkten.’

In haar rol als coördinator van de academie van BiOND, wil Kristella vooruitstrevend zijn. ‘Het is belangrijk dat decanen kijken naar wie een leerling is en goed toegerust zijn om met allerlei vragen om te gaan, ook over dit onderwerp. En dat ze daarbij met een open mind kunnen kijken naar wat het best is voor die leerling. Dat hoeft niet de standaard route volgens het boekje te zijn.’