TussenjaarKenniscentrum

Onafhankelijk en deskundig

Sommige jongeren kunnen het haast niet opbrengen om proactief na te denken over hun toekomst. Ze lijken haast niet vooruit te branden. Ik hoor nogal eens ouders heel bezorgd praten over de passieve houding van hun kind. En de jongere is er ook vaak helemaal niet gelukkig mee dat hij ‘niks leuk vindt’. Hoe ga je actief aan de slag met studiekeuze?

actief aan de slag met studiekeuze

Van ‘ik zal het proberen’ naar… ‘ik ga het doen!

Een studiekeuze maken is een heel proces. Zoals Intermijncoach Michelle zegt: ‘een berg met vele heuveltjes’. Een bergtop bereik je ook niet vanzelf: stapje voor stapje en vooral hard werken. Wat helpt is een actieve houding. Michelle: ‘ik zal het proberen, daar koop ik niks voor. Ik ga het doen! Dat wil ik horen. Wat ik zeker niet wil horen zijn afwachtende passieve zinnen. Ik geef een paar voorbeelden:’

  • ‘De open dag is pas eind maart, dus ik kan nu niks doen.’

  • ‘Er was op de informatieavond niemand die iets vertelde over…‘

  • ‘Ze zouden me nog mailen over de meeloopdag maar ik heb nog niks gehoord.’

Als je actief bent, kies je op basis van je behoeften

‘Ons gedrag is afhankelijk van onze besluiten, niet van onze omstandigheden’ stelt Stephen Covey. Als je proactief bent, kies je op basis van je behoeften. Ben je reactief dan bepalen de omstandigheden wat je doet. Kortom: een proactieve houding kan je enorm helpen een studie te vinden die écht bij je past. Het is een uitdaging om studiekiezers die actieve houding aan te leren.

Eigen introductieweek vormgeven

‘Bij Intermijn doen we dat ook. Het is is het inmiddels al vijf jaar een traditie dat onze studiekiezers hun eigen introductieweek vormgeven. Dat doen ze meteen als ze starten bij Intermijn. We zetten onze kersverse deelnemers in groepjes bij elkaar, geven een aantal richtlijnen mee. Ze moeten zelf de introductieweek vormgeven. Iedere deelnemer moet in een groepje een introductiedag voorbereiden. Soms organiseren ze een speurtocht, soms een spel als ‘Ik hou van Holland’ met vragen over de groepsgenoten.Het kan echt van alles zijn. Niks achteroverleunen en afwachten, maar zelf aan de slag. En raad eens? Keer op keer wordt de eerste week na afloop als zeer waardevol omschreven. Door zelf de regie te nemen ervaren de deelnemers invloed en dat vergroot het zelfvertrouwen’.

En dan zelf actief aan de slag met studiekeuze

‘Vervolgens moeten de studiekiezers overal rond gaan kijken. Elke week sturen we onze studiekiezers eropuit om een kijkje te gaan nemen bij verschillende organisaties en bedrijven. De eerste weken organiseren wij deze werkbezoeken voor ze. In kleine groepjes gaan ze op bezoek bij onze samenwerkingspartners. Zo ontdekken ze verschillende werkvelden waar ze voorheen misschien nooit aan gedacht hadden.
In week vijf organiseren de deelnemers voor het eerst hun eigen werkbezoek. Ze bedenken zelf waar ze graag willen gaan kijken en we denken samen na hoe zij contact kunnen leggen. Soms wordt er gebruik gemaakt van het netwerk van Intermijn. Maar in veel gevallen lukt het ze om helemaal zelf organisaties te benaderen en een bezoek te organiseren. Zo gaan de studiekiezers actief aan de slag met studiekeuze’.

Welke studies passen bij mij?

‘Alle deelnemers hebben vervolgens een selectie gemaakt van studies die mogelijk bij hen passen. Nu is het tijd om de geselecteerde studies te onderzoeken. Er worden interviews gehouden met studenten, sommigen gaan spontaan langs bij de onderwijsinstelling om de sfeer te proeven op een ‘gewone dag’. Anderen kijken naar de boekenlijst van eerstejaars en gaan naar de bibliotheek om die boeken op te zoeken… We stimuleren ze ze creatief en proactief te zijn als het gaat om informatie verzamelen en ervaring opdoen. Dáár leer je van. Het beklimmen van de studiekeuzeberg is hard werken en soms even verdwalen. Maar uiteindelijk bereiken alle Intermijnstudenten na drie maanden de top. Ze gaan actief aan de slag met studiekeuze.  Helemaal zelf’.
Dit artikel is geschreven door Loth van Veen. Zij is oprichter van studiekeuzeorganisatie Intermijn. Intermijn biedt verschillende programma’s en tools (o.a. het Studiekeuzedoeboek) die studiekiezers aanzetten tot actie.

In actie komen…

Zelf werd ik wel eens wanhopig van de schijnbaar luie en lakse houding van mijn kinderen. Maar nadenken over jezelf en je toekomst kost heel veel energie, Zeker als je het allemaal nog niet zo goed weet. En in de hoofden van die jongvolwassenen speelt vaak meer af dan je als ouder vermoedt.
Jezelf leren kennen en ontdekken waar je talenten liggen kost tijd. En dat in een levensfase waarin er toch al veel met je gebeurt en de wereld om je heen ook nog veel eisen aan je stelt. Actief aan de slag met studiekeuze is makkelijk gezegd, maar soms moeilijk gedaan. Mijn advies: kun je niet kiezen? Doe het dan ook niet. Gun jezelf wat extra tijd om na te denken over je toekomst. Een tussenjaarprogramma volgen, zoals bij Intermijn, kan dan echt een uitkomst zijn. Hermien Miltenburg

Hermien Miltenburg, docent, oudervoorlichter, auteur van het blog www.studiekeuzekind.nl. Moeder van 3 kinderen.