TussenjaarKenniscentrum

Onafhankelijk en deskundig

Eerst vond Fouzia het geen goed idee dat haar zoon Ali een tussenjaar wilde nemen. Omdat ze hier niets van wist en studeren belangrijk vindt. Nu is ze blij dat hij dit heeft gedaan en hierin deelnam aan een gratis traject van de Maatschappelijke Diensttijd (MDT).

Lees  ook ‘Hoe een tekort aan kennis over tussenjaar kansenongelijkheid vergroot’

Ali is één van Fouzia’s vier kinderen. Ali is tweeling én hij is de oudste. Fouzia vertelt trots: ‘Hij was dus altijd al wel zelfstandig, maar na zijn tussenjaar en zijn MDT nog meer. Hij wil ons meer helpen: van een vakantie boeken tot helpen in de keuken. Ali is echt onze tweede hand. Ik zie ook dat hij nóg rustiger en zelfstandiger geworden, met meer vertrouwen in zichzelf. ’

 

School en studeren is belangrijk

 

‘Volgens mij is het belangrijk om een tussenjaar te nemen. Vroeger, toen ik nog niet wist wat een tussenjaar betekende, dacht ik vooral: nee, school en studeren is belangrijk! Nu ben ik daarin veranderd. Het is ook belangrijk om meer over de maatschappij te leren en jezelf te ontwikkelen. Ik heb gezien wat het met Ali heeft gedaan: als hij nu iets onderneemt, is hij zelfverzekerd. Hij leert elke dag weer iets bij.’

tussenjaar MDT Ali

Bang voor bankhangen in tussenjaar

 

Zo zelfverzekerd en rustig Ali nu is, zo bezorgd waren Fouzia en haar man toen ze hoorden dat Ali wilde stoppen met zijn studie. ‘We zagen dat hij zijn studie niet zo leuk vond. Toen hij vertelde dat hij wilde stoppen, waren we bezorgd. Eerlijk gezegd was ik ook een beetje verdrietig. Ik was vooral gefocust op leren, leren, leren, en was bang dat hij misschien niet meer wilde studeren of niets zou vinden wat hij leuk vond. Ook was ik bang dat hij alleen maar zou gaan bankhangen als hij zou stoppen. Er kwamen veel dingen op in mijn hoofd, maar Ali heeft al die gedachten veranderd.’

Als we vragen of Fouzia deze gedachten ook bij andere ouders herkent, vertelt ze: ‘Ja, ik werkte jaren als vrijwilliger bij de huiswerkbegeleiding, als coördinator van verschillende bijles-locaties. Ik ben ook moeder, dus ik herken het als ouders denken dat hun kind alleen goed terecht komt door te leren. Ik weet alleen ook dat dat niet waar is. Een kind moet ook iets anders doen en zichzelf en de maatschappij leren kennen.’

 

Vertrouwen

 

Fouzia zag in dat vertrouwen op haar zoon de beste keuze was. ‘Uiteindelijk besloten mijn man en ik om Ali te laten doen wat hij graag wilde. We moesten naar hem luisteren en hem geloven. Vertrouwen hebben is moeilijk, maar het was wel de juiste beslissing. Natuurlijk vond ik het als moeder niet leuk dat hij ging stoppen met zijn studie, maar ik vond het belangrijker dat hij deed wat hij leuk vond.’

 

Nieuwe studie gevonden

 

En dat is precies wat Ali deed. Hij startte met werken bij de IMC Weekendschool en deed een MDT-traject bij IMCoach. Tijdens zijn werk en MDT leerde hij flexibel zijn en merkte hij dat dit ook leuk vond. Zo kwam hij erachter dat de studie Medische Hulpverlening meer hij hem paste dan zijn eerste studie. Lees zijn verhaal in het interview met Ali.

Fouzia: ‘Ieder kind is anders. Dat heb ik gemerkt zowel op mijn werk als thuis. We moeten vertrouwen op onze kinderen en naar ze luisteren. Ook als je niet luistert, doen ze uiteindelijk wat ze zelf willen. Het is beter dat je ze een goede omgeving biedt, met ze praat en samen kijkt naar wat ze graag willen doen.’

 

Over MDT

 

Maatschappelijke diensttijd (MDT) is een programma van het ministerie van OCW, in samenwerking met jongeren, maatschappelijke organisaties, scholen en gemeenten. Tijdens dit programma kiezen jongeren – tussen de 12 en 30 jaar oud – er zelf voor hun talenten te ontwikkelen, nieuwe mensen te ontmoeten en tegelijkertijd iets te doen voor een ander. Al ruim 60.000 jongeren en ruim 5.000 organisaties doen mee. Meer weten? Kijk dan op www.doemeemetmdt.nl.

Dit artikel verscheen eerder op https://www.doemeemetmdt.nl/ervaringen/